سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام مهدی>اقامتگاه حضرت>3-جزیره ی خضراء - Mahdi for All

خانه |صفحه ی مشخصات | پست الکترونیک

امام مهدی>اقامتگاه حضرت>3-جزیره ی خضراء

امام مهدی>اقامتگاه حضرت:

3-جزیره ی خضراء:

داستان جزیره خضرا حکایت از آ ن می کند که: زین الدین على بن فاضل مازندرانى، در سال 690 هجرى به اقیانوس اطلس سفر کرده و از سرزمین بربر، سه روز با کشتى در دل اقیانوس رفته، تا به جزایر روافض جزیره هاى شیعیان رسیده است. در آن جا اطلاع یافته که جزیره اى به نام "جزیره خضراء" وجود دارد که فرزندان حضرت ولى عصر(ع) در آن زندگى می کنند. چهل روز در آن جا اقامت کرده و سرانجام پس از چهل روز، هفت کشتى مواد غذایى از جزیره خضراء به این جزیره آمده است. ناخداى کشتى او را با نام و نام پدر صدا کرده و گفته مشخصات تو را به من گفته اند و اجازه دادند که تو را به جزیره خضراء ببرم. او را به جزیره خضرا برد ه اند. پس از 16 روز دریانوردى، سرانجام به آب هاى سفید رسیده اند 0 ناخدا توضیح داده که این آب ها، چون جزیره را احاطه کرده است، کشتى دشمنان هرگز نمی تواند از آن بگذرد و به برکت حضرت ولى عصر(ع) در آن آب ما فرق می شود. آن ها به جزیره خضراء رسیده، جمعیت انبوهى را با بهترین لباس و وضع مشاهده کرده، شهرى بسیار آباد با درختان سرسبز و انواع میوه ها و بازارهاى بسیار و ساختمان هاى مجلل از سنگهاى شفاف و خام دیده است 0 شخصى به نام "سید شمس الدین" که او را نوه پنجم حضرت ولى عصر(ع) معرفى می کنند، متصدى تعلیم، تربیت و اداره آنجاست و او نائب خاص حضرت در آن جزیره است و مستقیماً از امام فرمان می گیرد 0 وى حضرت را نمی بیند، بلکه صبح هر جمعه، نامه اى به خط امام (ع) در نقطه معینى گذاشته می شود و در آن، اوامر آن حضرت و آن چه مورد نیاز "سید شمس الدین(ع)" تا هفته آینده خواهد بود، مندرج می باشد. على بن فاضل، هجده روز در آن جزیره اقامت نموده و از محضر جناب " سید شمس الدین " خوشه ها چیده، و پس از هجده روز، به او دستور رسیده که به وطن خود بازگردد. "على بن فاضل"، آن چه را که از محضر جناب " سید شمس الدین " استفاده کرده، در کتابى به نام "الفوائد الشمسیه "گرد آورده و مشروح تشرف خود را به چند نفر از علماى بزرگ عصر خود بازگو کرده است.

"فضل بن یحیى طیبى" نویسنده قرن هفتم، در سال 699 هجرى، مشروح داستان را از زبان شخص "على بن فاضل" در حله شنیده و آن را در کتابى به نام الجزیرة الخضراء" گرد آورده است. این داستان به طور کامل در کتاب بحار الانوار ج 52، صفحات 159 تا 174 آمده است. علاوه بر على بن فاضل،"ابن انبارى " نیز داستان جزیره خضراء را نقل کرده است که در کتاب بحار الانوار ج 53، صفحات 213 تا 221 آمده است. در دو داستان على بن فاضل مازندرانى و ابن انبارى نقاط مشترک بسیارى به چشم می خورد.

و اما داستان جزیره خضراء از هفتصد سال پیش به این طرف، در برخى از کتاب ها راه یافته است و از همان زمان تا کنون، دو دیدگاه درباره آن مطرح بوده است: یکى، دیدگاه افرادى که این داستان را پذیرفته اند و دیگرى، دیدگاهى است که این داستان را ساختگى و افسانه می دانند. به تازگى دو ادعاى جدید نیز بر آن ها اضافه شده است 0 آن دو ادعا این است که:1. بر اساس بعضى نشانه ها، احتمالا جزیره خضراء، همان منطقه مثلث برمودا است. 2. بشقاب پرنده ها در اختیار ساکنان جریره خضراء امام زمان (ع) و فرزندانش است. این دو ادعا را "ناجى نجار" در کتاب خود آورده است تقریباً همه عالمان شیعى، روایت جریره خضراء را ساختگى می دانند و این ساختگى بودن را در دو جهت می توان دید: یکى زنجیره حدیث و راویان، دیگرى محتواى آن. وقتى اصلِ جزیره خضراء، یک افسانه و داستان ساختگى شد، دو ادعاى دیگر )جریره خضراء همان مثلث برمودا است و بشقاب پرنده ها در اختیار ساکنان جریره خضرا است( همه باطل و خیالى می شود.

ادله کسانى که جزیره خضراء را پذیرفته اند این است که علماى بسیارى از قبیل شهید اول، محقق کرکى، علامه مجلسى، مقدس اردبیلى، شیخ حر عاملى، وحید بهبهانى، بحرالعلوم، قاضى نورالله شوشترى، میرزا عبدالله اصفهانى، میرزاى نورى و این داستان را در کتاب خود آورده، یا به آن استناد کرده اند.

و اما ادله کسانى که این داستان را افسانه می دانند، این است که:

داستان از جهت سند و متن صحیح نیست، تناقضاتى در داستان است که راه حلى براى آن ها نیست، در آن سخن از تحریف قرآن آمده است. روایاتى که داد بر وجود فرزند براى حضرت است قابل اعتماد نیست و بسیارى مطالب دیگر که در جاى خود به طور کامل بحث شده است.

آیت الله ابراهیم امینى در کتاب "دادگستر جهان" می نویسد: داستان جزیره خضراء شبیه افسانه و رمان است زیرا: اولا سند معتبر و قابل اعتمادى ندارد داستان از یک کتاب خطى ناشناخته، نقل شده و مرحوم مجلسى هم درباره اش می نویسد: چون من داستان را در کتاب هاى معتبر نیافتم، باب جداگانه اى را به آن اختصاص دادم

ثانیاً در متن داستان تناقضاتی دیده می شود ثالثا در آن به تحریف قرآن تصریح شده که قابل قبول نیست و مورد انکار شدید علماى اسلام است. رابعاً موضوع اباحه خمس در این داستان مطرح شده و مورد تأیید قرارگرفته که آن هم از نظر فقها مردود است. علاوه بر آیت الله امینى، آیات عظام، علامه شیخ محمدتقى شوشترى، علامه حسن زاده آملى، محمدباقر بهبودى، شیخ آغا بزرگ تهرانى، شیخ جعفر کاشف الغطاء و... نیز داستان جریره خضراء را خیالى می دانند(1)مطالبى را نیز که "ناجى نجَار" در خصوص مثلث برمودا و نیز بشقاب پرنده ها گفته اند مستند به نوشته هاى دقیق علمی و تحقیقى نیست، بلکه بیش تر آن ها بر اساس خبرهایى است که رادیو لندن و یا روزنامه و مجله ها- خصوصاً روزنامه جمهوریت عراق گزارش کرده اند.(2) علاقمندان براى مطالعه داستان جریره خضراء، و دیدگاه هاى موافقان و مخالفان، می توانند

به کتاب "جزیرة خضراء، افسانه یا واقعیت" نوشته ابوالفضل طریقه دار، مراجعه کنند.

  ا. جزیرة الخضراء افسانه یا واقعیت ابوالفضل طریقه دار ص 211.

2. همان، ص 013


نوشته شده توسط سید حسین در پنج شنبه 85/7/27 و ساعت 1:10 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
امام مهدی>اقامتگاه حضرت>3-جزیره ی خضراء - Mahdi for All
سید حسین
انا عبدلله الضعیف الذلیل الحقیر المسکین المستکین..
لینک به وبلاگ
منوی اصلی
 RSS 
صفحه نخست
پست الکترونیک
صفحه ی مشخصات
خانگی سازی
ذخیره کردن صفحه
اضافه به علاقه مندیها
نوشته های پیشین

آمار وبلاگ
بازدید امروز : 0
بازدید دیروز : 4
مجموع بازدیدها : 132076
پیوندهای روزانه
لینک دوستان
Mahdi for All در بلاگفا
Mahdi for All در میهن بلاگ
Mahdi for All در پرشن بلاگ
Mahdi for All در بلاگ اسکای
حریم یاس
از یک روحانی
« عـشقی »
اسلام بدون وهابیت
کتابهای الکترونیک رایگان برای شما
وبلاگ فارسی سامی یوسف
بازی بزرگان
پرسمان قرآن
ساحل افتاده
درد و دل با خدا
فصل انتظار
آدمک ها
ریحانه

لوگوی دوستان



خبر نامه
 
جستجو در وبلاگ
ParsiBlog.com پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن