سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمستان 1385 - Mahdi for All

خانه |صفحه ی مشخصات | پست الکترونیک

غیبت>علت غیبت>9- آزمایش مردم در میزان ایمان به امامت

غیبت>علت غیبت:

9- آزمایش مردم در میزان ایمان به امامت:

 

 

پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود: «ذلک الّذى یغیب عن شیعته و اولیائه غیبةً لایثبت فیها على القول بامامته إلاّ من امتحن اللّه قلبه للایمان». «او ـ مهدى (علیه السلام) ـ کسى است که از شیعیان و دوستان خود غائب مى گردد غیبتى که در آن، کسى بر اعتقاد به امامت و ولایت او استوار نمى ماند مگر آن کس که خداوند قلبش را به ایمان امتحان کرده باشد.»

پاورقی وجود ندارد.


نوشته شده توسط سید حسین در دوشنبه 85/12/28 و ساعت 3:56 عصر | نظرات دیگران()
غیبت>علت غیبت>8- ترس حضرت

غیبت>علت غیبت:

8- ترس حضرت:

 

در روایات مختلفى، سخن از خوف و بیم حضرت مهدى(ع) آمده است. "زراره" گفت: شنیدم امام ابو عبدالله صادق(ع) فرمود: ((قائم را پیش از قیام، غیبتى است.)) عرضه داشتم: چرا؟ فرمود: ((او مى ترسد، و اشاره به شکم خود کرد، یعنى از کشته شدن مى ترسد.))(1)

از امام سجاد(ع) نیز آمده که فرمود: ((در حضرت قائم (ع) از هفت پیامبر شیوه و روش است... و اما از موسى ترس و غیبت است.)) (2)

از امام صادق (ع) در تفسیر آیه ی شریفه ((... و لیبدلنهم من بعد خوفهم آمنا... )) (3) آمده که فرمود: ((یعنى قائم و اصحاب او.)) (4)

غیبت از ترس سرچشمه مى گیرد، اما منظور از ترس، ترس شخصى و فرار از قتل نیست، بلکه ترس حضرت مهدى(ع) که خدارند او را براى ریشه کن ساختن ظلم و ستم و اجراى عدالت در پهنه ی گیتى ذخیره نموده است، از این است که نقصى در پیاده کردن برنامه پیش آید (5).

1. کافی ج 1 ص 337

2. کمال الدین ج 1 ص 322

3. سوره نور 54

4. المحجة ص 742

5. روزگار رهایی ج 1 ص 205


نوشته شده توسط سید حسین در دوشنبه 85/12/28 و ساعت 3:54 عصر | نظرات دیگران()
غیبت>علت غیبت>7- آزمایش مومنان به سختی ها و شداید روزگار

غیبت>علت غیبت>7- آزمایش مومنان به سختی ها و شداید روزگار

 

 

 

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «إنّ لصاحب هذا الامر غیبةً، المتمسّک فیها بدینه کالخارط للقتاد».( 1 )
«صاحب این امر ـ حضرت مهدى(علیه السلام) ـ غیبتى دارد که در آن، هرکس بخواهد دینش را حفظ کند مانند کسى است که بخواهد با کشیدن دست بر شاخه اى خار، آن را از خار برى سازد.»
امام کاظم(علیه السلام) فرمود: «إنما هى محنةٌ من اللّه عزّ و جلّ امتحن اللّه بها خلقه».( 2)
«به یقین، غیبت مهدى(علیه السلام)، امتحانى از جانب خداست که بندگانش را به آن مى آزماید.» و امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نه به خدا قیام نخواهد کرد مگر غربال شوید، مگر در امتحانات، تصفیه شوید مگر نیک و بدتان از هم جدا شوند.»( 3 )

 

1 ـ کمال الدین باب 33 ص 346.
2 ـ اصول کافى کتاب الحجّة ج 2 صفحه 133.
3 ـ مدرک پیشین صفحه 196 حدیث 6 با تلخیص.

 

برای اطلاعات بیشتر به این دو مطلب مراجعه کنید:

غیبت>علت غیبت>4- علل سیاسی-اجتماعی غیبت

غیبت>علت غیبت>3- فلسفه ی غیبت در منابع کلام شیعه


نوشته شده توسط سید حسین در شنبه 85/12/12 و ساعت 9:36 صبح | نظرات دیگران()
غیبت>علت غیبت>6- جریان سنت الهی

غیبت>علت غیبت:

6- جریان سنت الهی:  

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «وجه الحکمة فى غیبته، وجه الحکمة فى غیبات من تقدّمه من حجج اللّه تعالى ذکره».( 1 )
وجه حکمت در غیبت او، همان وجه حکمت در غیبت هایى است که توسط حجّت هاى الهى پیش از او صورت گرفته، به عبارت دیگر مى توان وجه غیبت حضرت مهدى(علیه السلام) را استمرار همان سنّت حکیمانه اى دانست که در ادوار گذشته ی تاریخ به غیبت بسیارى از انبیاء و اولیاء انجامیده است. چنانکه باز هم امام صادق(علیه السلام) فرمود: «إنّ سنن الانبیاء(علیهم السلام) بما وقع بهم من الغیبات حادثة فى القائم منّا اهل البیت حذوالنّعل بالنّعل و القذّة بالقذّة».( 2 )
«سنت هاى پیامبران نسبت به غیبت هایى که براى شان پیش آمد، همگى به طور تمام و کمال در مورد قائم ما اهل بیت، اتفاق مى افتد.»

1 ـ بحار الانوار ج 52 صفه 91 به نقل از علل الشرایع.
2 ـ کمال الدین ج 2 باب 33 حدیث 31 صفحه 345.

 

برای اطلاعات بیشتر به این دو مطلب مراجعه کنید:

غیبت>علت غیبت>4- علل سیاسی-اجتماعی غیبت

 

غیبت>علت غیبت>3- فلسفه ی غیبت در منابع کلام شیعه


نوشته شده توسط سید حسین در دوشنبه 85/11/30 و ساعت 7:2 عصر | نظرات دیگران()
غیبت>علت غیبت>5- امتحانِ درجه ی تسلیم در برابر اراده‌ی خدا

غیبت>علت غیبت:

5- امتحانِ درجه ی تسلیم در برابر اراده‌ی خدا:

                          

 

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إنّ وجه الحکمة فى ذلک لاینکشف اِلاّ بعد ظهوره، کما لاینکشف وجه الحکمة لما اتاه الخضر من خرق السفینة، و قتل الغلام و اقامة الجدار لموسى(علیه السلام) اِلاّ وقت افتراقهما.»( 1)
«وجه حکمتى که در غیبت حضرت مهدى(علیه السلام) هست جز بعد از ظهورش، معلوم نمى گردد. چنانکه وجه حکمتى که در افعال حضرت خضر بود نسبت به سوراخ کردن کشتى و کشتن پسرک و برپا داشتن دیوار نیمه خراب، براى حضرت موسى(علیه السلام) جز در وقت جدا شدن آن دو ظاهر نگشت.»
ذکر جریان ملاقات حضرت خضر(علیه السلام) و حضرت موسى(علیه السلام) در کلام امام صادق(علیه السلام)، اشاره به این نکته دارد که مأموریت حضرت موسى(علیه السلام)از جانب خدا، براى درک حضور و همراهىِ حضرت خضر(علیه السلام)، به منظور آزمایش میزان تحمّل او در برابر امور ناشناخته و درجه ی تسلیم او در مقابل حکمت هاى پوشیده هستى، صورت گرفت.
غیبت حضرت مهدى(علیه السلام) نیز مى تواند صدها حکمت پنهان داشته باشد که جز در موقع ظهور آن حضرت روشن نمى شوند. آنچه مطلوب است تسلیم در برابر اراده ی الهى است که این غیبت را تقدیر فرموده است.

1ـ کمال الدین، ج 2، باب 44، ح 11، ص 482.

 

برای اطلاعات بیشتر به این دو مطلب مراجعه کنید:

غیبت>علت غیبت>4- علل سیاسی-اجتماعی غیبت

 

غیبت>علت غیبت>3- فلسفه ی غیبت در منابع کلام شیعه


نوشته شده توسط سید حسین در دوشنبه 85/11/30 و ساعت 7:0 عصر | نظرات دیگران()
غیبت>علت غیبت>4- علل سیاسی-اجتماعی غیبت

غیبت>علت غیبت:

4- علل سیاسی-اجتماعی غیبت:

دوازدهمین پیشوای معصوم، حضرت حجة بن الحسن المهدى، امام زمان-عجل الله تعالى فرجه-در نیمه ی شعبان سال 255 هجری در شهر «سامراء» دیده به جهان گشود. (1) او همنام پیامبر اسلام (م ح م د) و هم کنیه ی آن حضرت (ابو القاسم) است. (2) ولى پیشوایان معصوم از ذکر نام اصلى او نهى فرموده ‏اند. (3)
از جمله القاب آن حضرت: حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان (4) ، بقیة الله است (5) و مشهورترین آنها «مهدى‏» مى‏باشد. (6)
پدرش، پیشواى یازدهم حضرت امام حسن عسکرى(ع) و مادرش، بانوى گرامى «نرجس‏» است (7) که بنام «ریحانه‏» ، «سوسن‏» و «صقیل‏» نیز از او یاد شده است. (8) میزان فضیلت و معنویت نرجس خاتون تا آن حد، والا بود که «حکیمه‏» خواهر امام هادى(ع) که خود از بانوان عالی قدر خاندان امامت ‏بود، او را سرآمد و سرور خاندان خویش، و خود را خدمتگزار او مى‏نامید. (9)
حضرت مهدى(ع) دو دوره غیبت داشت: یکى کوتاه مدت (غیبت صغرى) و دیگرى دراز مدت (غیبت کبرى) . اولى، از هنگام تولد تا پایان دوران نیابت‏ خاصه ادامه داشته و دومى، با پایان دوره نخست آغاز شد و تا هنگام ظهور و قیام آن حضرت طول خواهد کشید. (10)

تولد حضرت مهدى(ع) از دیدگاه علماى اهل سنت:
چنانکه در مطالب آینده توضیح خواهیم داد، اعتقاد به موضوع مهدویت اختصاص به شیعه ندارد، بلکه بر اساس روایات فراوانى که از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم رسیده، علماى اهل سنت نیز این موضوع را قبول دارند. منتها آنان نوعآ تولد حضرت مهدى(ع) را انکار مى‏کنند و مى‏گویند: شخصیتى که پیامبر اسلام از قیام او (پس از غیبت) خبر داده، هنوز متولد نشده است و در آینده تولد خواهد یافت! (11)
با این حال تعداد قابل توجهى از مورخان و محدثان اهل سنت، تولد آن حضرت را در کتب خود ذکر کرده و آن را یک واقعیت دانسته ‏اند. بعضى از پژوهشگران بیش از صد نفر از آنان را معرفى کرده ‏اند. (12)

ادامه مطلب...

نوشته شده توسط سید حسین در دوشنبه 85/10/25 و ساعت 3:11 عصر | نظرات دیگران()
تبریک
 
عید غدیر مبارک
عید غدیر مبارک

Warm felicitations to the Imam of the time (a.s.) and all Muslim Ummah, specially the Shias of Ahlulbayt (a.s.) on the happy occasion of the Biggest Eid for Shias, The Eid-Al Ghadir.

______________________________________

 

أسعد الله أیامنا و أیامکم، و یشرفنا أن نزف أزکى التهانی و أسمى التبریکات لمولانا صاحب العصر و زمان (عج) و للامة الاسلامیة و شیعة أهل البیت (علیهم السلام) بمناسبة یوم الولایت أمیر المومنین الامام علی (ع)، عیدالغدیر المبارک.

______________________________________

 

عید بزرگ و مبارک غدیر، عید ولایت امیر المومنین علی (ع) و عید اکمال دین توسط نبی اکرم (ص) را به پیشگاه امام زمان حضرت حجة بن الحسن العسکری (عج) و شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) تبریک عرض می کنم.


نوشته شده توسط سید حسین در دوشنبه 85/10/25 و ساعت 2:55 عصر | نظرات دیگران()
تبریک
 
عید قربان مبارک
عید قربان مبارک

Warm felicitations to all Muslims of the world specially the followers of Ahlulbayt (a.s.) on the happy occasion of Eid –ul Azha.

______________________________________

 

أسعد الله أیامنا و أیامکم ، ویشرفنا أن نزف أزکى التهانی وأسمى التبریکات للامة الاسلامیة و شیعة أهل البیت (علیهم السلام) بمناسبة حلول عید الاضحى المبارک. سائلین المولى (عزوجل) أن یعیده علینا جمیعاً بالخیر والبرکة وقبول الاعمال ان شاء الله.

______________________________________

 

حلول عید سعید قربان را به امت اسلامى و شیعیان جهان تبریک عرض مى نماییم و از خداوند متعال قبولى طاعات و عبادات را خواهانیم انشاء الله.


نوشته شده توسط سید حسین در پنج شنبه 85/10/14 و ساعت 2:31 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم
زمستان 1385 - Mahdi for All
سید حسین
انا عبدلله الضعیف الذلیل الحقیر المسکین المستکین..
لینک به وبلاگ
منوی اصلی
 RSS 
صفحه نخست
پست الکترونیک
صفحه ی مشخصات
خانگی سازی
ذخیره کردن صفحه
اضافه به علاقه مندیها
نوشته های پیشین

آمار وبلاگ
بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 9
مجموع بازدیدها : 132206
پیوندهای روزانه
لینک دوستان
Mahdi for All در بلاگفا
Mahdi for All در میهن بلاگ
Mahdi for All در پرشن بلاگ
Mahdi for All در بلاگ اسکای
حریم یاس
از یک روحانی
« عـشقی »
اسلام بدون وهابیت
کتابهای الکترونیک رایگان برای شما
وبلاگ فارسی سامی یوسف
بازی بزرگان
پرسمان قرآن
ساحل افتاده
درد و دل با خدا
فصل انتظار
آدمک ها
ریحانه

لوگوی دوستان



خبر نامه
 
جستجو در وبلاگ
ParsiBlog.com پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن