غیبت>علت غیبت:
2- فلسفه ی غیبت:
امام صادق(ع) فرمود : موضوع غیبت سرَى است از اسرار خداوند و غیبى است از غیوب الهى، چون خدا را حکیم مى دانیم باید اعتراف کنم که کارهایش از روى حکمت صادر مى شود گرچه تفصیلش براى ما مجهول باشد . (1)
از این حدیث به خوبى آشکار مى شود که علت و فلسفه اصلى غیبت، جزء اسرار الهى است و جز ائمه اطهار(ع) کسى نمى داند آن ها هم مأذون به بازگو کردن آن نبودند. ولى در پاره اى روایات (2)
بعضى از حکمت هاى آن بیان شده که به آن ها اشاره مى کنیم:
آزمایش و امتحان : امام موسى بن جعفر(ع) مى فرماید: براى صاحب الامر ناچار غیبتى خواهد بود، به طورى که گروهى از مؤمنین از عقیده بر مى گردند. خدا به وسیله غیبت، بندگانش را امتحان مى کند. (3)
2. بیعت نکردن با ستمکاران : على بن موسى الرضا(ع) فرمود: گویا شیعیانم را مى بینم که هنگام مرگ سومین فرزندم (4)
امام عسکرى (ع) در جست و جوى امام خود همه جا را مى گردند، اما او را نمى یابند. عرض کردم براى چه؟ فرمود: براى این که امامشان غایب مى شود. عرض کردم چرا غایب مى شود فرمود: براى این که وقتى با شمشیر قیام کرد، بیعت احدى در گردنش نباشد. (5)
3. نجات از قتل :زراره از امام باقر(ع) نقل مى کند که آن حضرت فرمود: قائم باید غایب شود، عرض کردم چرا؟ فرمود: از کشته شدن مى ترسد ... (6)
4. آمادگی پذیرش : براى تحقق یک انقلاب همه جانبه در سطح جهان، علاوه بر وجود رهبرى شایسته، آمادگى عمومى نیز لازم است.
1. بحار الانوار ج 52 ص 91 .
2. بحار الانوار ج 52 باب علة الغیبة.
3. بحار الانوار ج 52 ص 113 .
4. بحار الانوار ج 51 ص 152 .
5. همان.
6. مهدى انقلابی بزرگ آیت الله مکارم شیرازى، ص 240 .
نوشته شده توسط سید حسین در شنبه 85/9/18 و ساعت 7:3 عصر |
نظرات دیگران()