غیبت>علت غیبت:
5- امتحانِ درجه ی تسلیم در برابر ارادهی خدا:
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إنّ وجه الحکمة فى ذلک لاینکشف اِلاّ بعد ظهوره، کما لاینکشف وجه الحکمة لما اتاه الخضر من خرق السفینة، و قتل الغلام و اقامة الجدار لموسى(علیه السلام) اِلاّ وقت افتراقهما.»( 1)
«وجه حکمتى که در غیبت حضرت مهدى(علیه السلام) هست جز بعد از ظهورش، معلوم نمى گردد. چنانکه وجه حکمتى که در افعال حضرت خضر بود نسبت به سوراخ کردن کشتى و کشتن پسرک و برپا داشتن دیوار نیمه خراب، براى حضرت موسى(علیه السلام) جز در وقت جدا شدن آن دو ظاهر نگشت.»
ذکر جریان ملاقات حضرت خضر(علیه السلام) و حضرت موسى(علیه السلام) در کلام امام صادق(علیه السلام)، اشاره به این نکته دارد که مأموریت حضرت موسى(علیه السلام)از جانب خدا، براى درک حضور و همراهىِ حضرت خضر(علیه السلام)، به منظور آزمایش میزان تحمّل او در برابر امور ناشناخته و درجه ی تسلیم او در مقابل حکمت هاى پوشیده هستى، صورت گرفت.
غیبت حضرت مهدى(علیه السلام) نیز مى تواند صدها حکمت پنهان داشته باشد که جز در موقع ظهور آن حضرت روشن نمى شوند. آنچه مطلوب است تسلیم در برابر اراده ی الهى است که این غیبت را تقدیر فرموده است.
1ـ کمال الدین، ج 2، باب 44، ح 11، ص 482.
برای اطلاعات بیشتر به این دو مطلب مراجعه کنید:
غیبت>علت غیبت>4- علل سیاسی-اجتماعی غیبت
غیبت>علت غیبت>3- فلسفه ی غیبت در منابع کلام شیعه
نوشته شده توسط سید حسین در دوشنبه 85/11/30 و ساعت 7:0 عصر |
نظرات دیگران()